Home

Monday, March 8, 2010

Pengenalan

PENGENALAN

Hutan dalam pengertian yang luas merangkumi kawasan yang ditumbuhi oleh pokok-pokok liar yang terbiar, rimba yang menjadi habitat semula jadi flora dan fauna. Hutan merupakan aset negara yang tidak ternilai dan ia diwarisi sejak turun-temurun lagi. Hari ini, isu hutan menjadi isu global yang sering diperkatakan.

Secara umumnya, hutan meliputi 3625 juta hektar atau 27.7% daripada kawasan muka bumi yang tidak diliputi ais. Hutan tropika meliputi 53.4% daripada jumlah kawasan hutan ini, manakala 25.4% adalah hutan boreal dan 21.2% pula terdiri daripada hutan temperat. Selain itu, terdapat 650 juta hektar lagi hutan yang terdiri daripada belukar, tumbuhan renek dan sebagainya.

Seperti yang kita ketahui, hutan merupakan khazanah alam dan warisan semula jadi yang mempunyai banyak kepentingan dan kegunaannya kepada manusia dan makhluk –makhluk lain. Contohnya, hutan berperanan penting dalam kehidupan manusia dengan membekalkan sumber bahan mentah seperti kayu-kayan, rotan, buluh, buah-buahan, kayu api, damar, gam, sayur-sayuran, minyak pati, dan tumbuhan ubat-ubatan. Hasil hutan ini merupakan punca bahan makanan, perlindungan, bahan api, dan perubatan asas. Sumber tersebut telah membantu manusia membina tamadun yang tingggi seperti masa kini. Di samping itu, hutan juga turut berperanan dalam menyeimbangkan ekologi persekitaran.

Memandangkan hutan merupakan penyumbang utama kepada sosioekonomi dan kestabilan ekologi persekitaran, maka hutan adalah satu khazanah yang amat berharga yang perlu dijaga dengan baik dan bersistematik.
1. Malaysia amat bertuah kerana dianugerahi kawasan hutan yang luas.

2. Hutan Malaysia penting kerana mempunyai ekosistem sendiri, menjadi habitat flora dan fauna, terdapat sumber perhutanan, tempat perlindungan hidupan liar, kawasan tadahan hujan, penghalang hakisan, kawasan eko-pelancongan dan sumber perubatan.

No comments:

Post a Comment